Stránka 11 z 14

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 12 zář 2017, 16:37
od syos
Dream Chaser vypadá jako sovětský "bor" ("Беспилотный орбитальный ракетоплан", bezpilotní orbitální letoun), projekt ze 60/70 let.
BOR 1,2,3 http://www.buran-energia.com/bor/bor-desc.php
BOR 4 http://www.astronautix.com/b/bor-4.html
BOR test 1970

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 12 zář 2017, 18:27
od Alchymista
Z hľadiska tvaru to je zväčšený Bor, alebo Spiral, alebo keď chceš - Mig-105

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 12 zář 2017, 18:49
od gandalf
Nepředali jim to za Jelcina, jako důkaz přátelství?

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 12 zář 2017, 18:54
od Alchymista
Zapretý bude aj nos medzi očami - obomi zúčastnenými stranami.
A aerodynamika je len jedna a platí pre všetkých.

Vážnejšie - pohľadaj si X-24A

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 12 zář 2017, 19:05
od petrp
Asi nebude zapřeno nic... :lol:
The historical antecedents of the Dream Chaser in the U.S. go back to the mid-twentieth century X-20 Dyna-Soar concept of 1957 and the 1966 Northrop M2-F2 and Martin X-23 PRIME lifting bodies.[12][13] Its design is derived from NASA's 1990 HL-20 lifting body design which was itself similar to the 1970s Soviet Spiral, which in turn was considered by NASA engineers as influenced by the late 1960s HL-10,[14] and the Soviet Mikoyan-Gurevich MiG-105 military spaceplane concept,[15] a spaceplane studied as a means to develop a Soviet counterpart to the US's X-20 Dyna-Soar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dream_Chaser#History

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 12 zář 2017, 19:08
od skflanker_
Alebo kliknite na odkaz "Dream Chaser" v pôvodnom prípsevku kde na wiki v časti History sú popísané všetky tu spomenuté pred-prototypy ... a aj viac
skflanker_ píše:
12 zář 2017, 12:54
Firma Sierra Nevada Corporation realizovala pozemné skúšky Dream Chaser
http://youtu.be/jeMndeNG7cw zverejnené 24.08.2017, dĺžka videa 2:46 min.
EDIT:
▲ petrp ma predbehol ...
Ad X-24 viď napríklad http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Marietta_X-24

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 12 zář 2017, 19:16
od Alchymista


Takto: američania mali dobré data z podzvukovej oblasti, najrýchlejší zo "vztlakových trupov" dosiahol Mach "jedna a niečo". Sovietske Bory sa vracali z orbity, takže takže zozbierali dobré dáta z hypersonickej oblasti

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 12 zář 2017, 20:11
od QVAK
>10 let od předání, převzetí dokumentace k její prototypové realizaci (obdobně jako u RM řad 178-180) je hodně dlouhá doba svědčící o významném úpadku místního inženýrství.

P.S. Asijcům postačí většinou pouze poloviční doba.

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 13 zář 2017, 10:27
od syos
pěkné PDF o vývoji Dream Chaser (u).
Pasáž, která se objevuje i v jiných článcích.
The Bor-4 performed 4 spaceflights between 1982 and 1984, in particular the first flights were spotted by
Australian P-3 Orion aircrafts made available to Western analyzer a lot of photos regarding this brand new
spacecraft.
In particular the odd shape of Bor-4 attracted the NASA Langley designer and influenced them during the
design development of a new transportation vehicle called PLS (Personnel Launch System) in mid 80’s that
later become HL-20 (Horizontal Landing 20, no connection with the previous NASA program HL-10 of late
60’s)
Ten přelétávající "orion" (Australian P-3 Orion) je vidět na videu, co jsem tu dával, čas od 13:20 https://youtu.be/yIXczqJknEE?t=802.
Takže si pofotili Bor-4 a z toho vzniká PLS (Personnel Launch System) a tak dále až k Dream Chaseru.

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 14 zář 2017, 23:45
od Alchymista
Krátky dokument o rakete SpaceX Falcon
Každá raketa sa musí naučiť lietať. Naučiť sa pristávať - na to je iná škola.

Všimnite si textíky vo videu


A takto to začínalo ... a pokračovalo ...

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 15 zář 2017, 12:07
od Alchymista
Sonda Cassini - veľké finále, repríza nebude
https://saturn.jpl.nasa.gov/mission/sat ... ssini-now/ - odpočítavanie, ostáva posledných 70 000 km, niečo okolo hodiny a tri štvrte v čase postovanie

https://saturn.jpl.nasa.gov/galleries/r ... =50&page=1 - surové, nespracované "RAW" obrázky, tak, ako sú prijímané na sledovacích staniciach (nie sú "rozmazané", rozmazaný je samotný Saturn, a nie sú "rovnaké", sú fotené cez rôzne filtre)

https://eyes.jpl.nasa.gov/dsn/dsn.html - aktívne sledovacie stanice DSN
https://saturn.jpl.nasa.gov/mission/gra ... -timeline/ - pokec


Re: Vesmírny výskum

Napsal: 15 zář 2017, 13:07
od Alchymista
V tomto momente už sonda Cassini neexistuje, zanikla asi pred štyridsiatimi minútam - existuje už len jej posledný signál letiaci k Zemi 83 minút.

"Posledná fotka" už bola prijatá pred cca tromi hodinami, prednosť dostali iné typy vedeckých dát a sonda sa priestorovo zorientovala tak, aby podmienky zberu vedeckých dát (plynové a časticové analyzátory a podobné prístroje) boli čo najlepšie. Konečná rýchlosť sondy bola 123-124 TISÍC kilometrov za hodinu (~34km/s - len neni uvedené voči čomu - či voči Zemi, Slnku alebo voči Saturnu)

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 15 zář 2017, 14:02
od Alchymista
Cassini - signal gone

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 15 zář 2017, 15:20
od petrp

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 27 zář 2017, 17:42
od martanus
RF a Spojené státy se dohodly, že budou spolupracovat na projektu vedeném NASA vybudování první lunární vesmírné stanice.

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/09 ... um=twitter

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 28 zář 2017, 23:56
od kenavf
Nové druhy motorov aby rakety mohli byť jednostupňové?(V čom bude asi problém že sa ešte nepoužívajú?)
Společnost ARCA postavila revoluční raketový motor typu aerospike
Len si tam mohli odpustiť chytrosti tohto druhu.
přístup vícestupňových letů se prosadil nejen kvůli vynášení velkých nákladů a masochismu kosmických agentur, které zřejmě prostě chtějí platit hodně peněz za lety do vesmíru. Dalším důvodem je to, že motory prvního stupně často nejlépe pracují v podmínkách u zemského povrchu. Když se raketa dostane do větších výšek, tak už s těmito motory taková sláva není. Proto mají stupně vícestupňových nosných raket nejen různé tvary, ale i různé motory.
To si asi Koroljov,Braun a spol, len tak z plezíru zmysleli ,že prečo by sme stavali jednostupňové rakety, keď lepší biznis bude s viacstupňovými.A ani nedokázali unifikovať veľkosti trysiek prvého stupňa a tretieho stupňa rakety. :D

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 29 zář 2017, 00:23
od kozlus
http://www.kosmonautix.cz/2017/09/zive- ... t-k-marsu/

Elon Musk prezentuje změny plánů pro let k Marsu
Téměř na den přesně rok po prezentaci, na které šéf SpaceX představil architekturu pilotované výpravy k Marsu, je tu opět avizované Muskovo vystoupení. Na sjezdu Mezinárodním astronomickém kongresu by měl vystoupit už dnes v 6:30 ráno našeho času. Podle všeobecných očekávání by měl hovořit o změnách, které se týkají plánů jeho firmy na pilotovaný let k Marsu. Dočkáme se nějakých detailů o zmenšené verzi systému ITS, uvidíme zážehy motorů Raptor, dozvíme se nějaké nové možnosti využití systému ITS? Musk slibuje, že se rozhodně máme na co těšit. V tomto článku najdete psaný online přenos z celé události i živý videopřenos.

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 29 zář 2017, 00:26
od Alchymista
ARCA?
To je tá rumunská partia, čo pre ESA/talianov mala robiť nejaké testy pre vývoj modulu Schiaparelli, ale vykašľali sa na to a len niečo nacucali z kozieho chvosta?
Modul Schiaparelli sa následne nedecentne rozplácol o Mars...

A tá ich raketa je "zázrak" sám o sebe - chcú lietať na 70% peroxid a kerosín :lol:
Ono by to aj šlo.
Pokiaľ by dokázali postaviť raketu s ciolkovského číslom asi tak 32, tak s 98% H2O2 a kerosínom by sa dalo na ideálnej tryske dosiahnuť Isp 2678/3129Ns/kg a to by teoreticky stačilo na dosiahnutie orbity s nejaký minimálnym nákladom (v jednotkách kilogramov).
Ale! Nedá sa to s "otvorenou tryskou", ani so 70% peroxidom, ktorý dáva omnoho menšiu teplotu horenia.
Už 95% H2O2 horí s kerosínom pri teplote o viac ako 60°C nižšej, ako 98% H2O2 - a tak už pre 95% H2O2 dosiahnutie orbity nevychádza - tých 60°C teploty horenia robí v konečnom dôsledku viac ako 200 metrov za sekundu na charakteristickej rýchlosti.

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 29 zář 2017, 07:06
od Hektor
Chcem sa spýtať, delenie na stupne je predpokladám kvoli hmotnosti, pritom práve motor je po palive najťažšia časť rakety. Čo tak vektorovanie a menitelný priemer trisky? Nezlepšilo by to výkon motora v rôznej výške?

Re: Vesmírny výskum

Napsal: 29 zář 2017, 09:37
od Alchymista
Ano, delenie na stupne je kvôli hmotnosti, presnejšie, kvôli rozumne dosiahnuteľnému ciolkovského konštrukčnému číslu Ck = Mp / Mk, kde Mp je počiatočná hmotnosť rakety a Mk je konečná hmotnosť rakety alebo stupňa (po vyhorení paliva). "Rozumne dosiahnuteľná" hodnota je 10-14, Falcon vďaka veľmi progresívnej technológii zvárania dosahuje 14-16 (alebo niekde klame).
Princíp a zmysel "stupňovania" je v tom, že "už nepotrebná" časť konštrukcie sa zahodí.
Veľkosť stupňov je delená obvykle v pomere 1:3 - 1:5 (výnimočne až cca 1:50 napr. Ariane 5 - ak sa počítajú paralelne pracujúce motory na TPH a vodíkový stupeň ako jeden stupeň, lenže Ariane 5 je v tomto veľmi čudný fták).

Vektorovanie ti výkon žiadnym spôsobom nezlepší, naopak - samotný systém ovládania niečo váži, pohyblivé pripojenie motorov (alebo pohyblivá tryska) sú zložitejšia a teda ťažšie, ťažšia bude aj konštrukcia - Ck teda klesne. Navyše, klesne aj využiteľný ťah, pretože "nie vždy" bude v jedinom správnom smere.
Premenlivý priemer trysky - zrejme je myslená dĺžka trysky a jej výstupný priemer. Toto má reálny zmysel len v pomerne obmedzenom rozsahu a v malých výškach (do výšky cca 18-20km). Opäť je tu problém, že systém niečo váži a podpisuje sa na zhoršení Ck, pritom zisk na špecifickom impulze (Isp) vplyvom presnejšie optimalizovanej expanzie podľa okolitého tlaku je relatívne malý.