Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
kenavf
Výkonný redaktor
Příspěvky: 668
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 10 kvě 2017, 00:18

Polite píše:
09 kvě 2017, 23:01
Aky rozdiel je v kvalite, presnosti a v metariali pre valceky lozisk pletacich strojov, aut, sustrohov, vrtaciek(myslim socialistickych, nie sucasnych vrtaciek)...oproti leteckym loziskam?
Ložiska vyrábané pre letecký priemysel boli vyrábané v užšej tolerancii(presnejšie),boli precíznejšie párované(kombinované) vonkajšie a vnútorné krúžky s valčekmi(guličkami),tým pádom mohli pracovať pri vyšších otáčkach a zároveň uloženie hriadeľa bolo s menšími vôľami(malo menší sklon k vibráciám).

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1829
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 10 kvě 2017, 05:07

Celé je to poľská blbosť.
U motorov sa dá podľa výrobných čísiel dohľadať v archívoch závodu presne menovite kto motor montoval - aj kto to po ňom kontroloval. To je jedna vec.
Druhá vec - mašina bola v prevádzke minimálne 3-4 roky, s bohvie akým náletom. Poliaci mali s IL-62 smolu - alebo to bol ich osud - ale majú jednu šestinu katastrof Il-62, pričom prevádzkovali 16 lietadiel (z 292 vyrobených, ČSA prevádzkovali 15 lietadiel). Za zmienku stojí, že z viny techniky mal Il-62 šesť katastrof (vrátane prototypu a oboch poľských) - ďalších šesť je z viny pilotáže, napríklad stroj ČSA sa zapichol do duny pri Damašku, jeden kubánsky zachytil o stlp vysokého napätia, druhý spadol po štarte za špatného počasia, jeden severokorejský trafil do kopca po navigačnej chybe...

woxia
Redaktor
Příspěvky: 285
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od woxia » 10 kvě 2017, 10:27

Tady uvádějí to ložisko - netroufám si trvrdit, jaká je jeho konstrukce a kolik má mít válečků:
Obrázek
http://dlapilota.pl/wiadomosci/piotr-ka ... o-widzenia

Horší je, že polske přepisy rozhovorů z kabiny silně neodpovídají těm na wiki.

Tohle chce fakt dobrou polštinu (a bohužel to není celé).


Tj. jestli to sedí s tímto:
https://pl.wikisource.org/wiki/Zapis_ro ... _maja_1987

Ale podle mne je to trochu sestříhané.

Uživatelský avatar
skflanker_
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1006
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 10 kvě 2017, 19:04

V stredu 10.05.2017 o 14:30 hod. v Prešove na letisku sa zrútil policajný vrtuľník, zahynuli dvaja hasiči
Obrázek
Vo vojenskom priestore letiska v Prešove spadol policajný vrtuľník typu Bell 429 s označením OM-BYM. Pád si vyžiadal smrť obidvoch hasičov, ktorí boli na palube.
„Vrtuľník vzlietol v rámci cvičenia. K zrúteniu došlo vo výške 100 metrov a 200 metrov od miesta vzletu.“ uvádza sa na Facebooku polície. Príčiny nehody sú zatiaľ neznáme.
Zdroj http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/4 ... -vrtulnik/ + foto + video
Zdroj http://www.tvnoviny.sk/domace/1869414_p ... -dve-obete + foto + video
Zdroj http://kosicednes.sk/dennik/clanky/pado ... raneniami/
Zdroj http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=195299 + odkazy + video

Dňa 10.05.2015 v priestore medzi Sabinovom a obcou Ražňany spadol vrtuľník Mi-24 OS SR. Pri tragédií vtedy zahynuli traja členovia posádky.

Uživatelský avatar
Kolja
Redaktor
Příspěvky: 57
Registrován: 07 úno 2017, 17:43
Bydliště: Velká Morava

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Kolja » 11 kvě 2017, 14:21

Na Třebíčsku nouzově přistál armádní vrtulník, vysadil mu motor
https://www.novinky.cz/krimi/437529-na- ... motor.html

Uživatelský avatar
skflanker_
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1006
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 16 kvě 2017, 19:56

Ficov brat rozbil šesť lietadiel, pravdepodobne nezvládol riadenie
V minulosti Ladislav Fico zarábal na zákazkách od štátu, aj tak mal problémy s dlhmi.
Keď na prievidzskom letisku v nedeľu 14.05.2017 pristával brat Roberta Fica Ladislav, po tvrdom dopade mu nadskočil zadok lietadla a narazil do ďalších piatich vetroňov...
Zdroj http://domov.sme.sk/c/20534604/ficov-br ... denie.html

QVAK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1709
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 28 kvě 2017, 01:22

Podle Čt ultralajt podle Novinek kluzák ultralajt. Hodinky nebo holinky obé se natahuje a dělník pera musí mít tak jako za bolšána hlavně správnou politickou orientaci jež nahradí jakékoli vzdělání resp. znalosti.

Na Zlínsku havaroval kluzák

V Doubravách na Zlínsku havaroval v sobotu odpoledne ultralehký bezmotorový letoun. Pilot utrpěl zranění, řekl mluvčí krajských hasičů Libor Netopil. Podle mluvčího policie Petra Jaroše padesátiletý muž havaroval údajně kvůli poruše letadla.
Mluvčí zdravotnické záchranné služby Petr Olšan řekl, že pilot byl s podezřením na otřes mozku a poranění páteře převezen na urgentní příjem zlínské nemocnice.

https://www.novinky.cz/krimi/439060-na- ... luzak.html

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1576
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 28 kvě 2017, 09:54

Lukla - nejnebezpečnější letiště světa si vybralo další daň...

Letadlo české výroby spadlo u Everestu
Malé letadlo typu Let-410 české výroby, které patřilo nepálským aeroliniím Goma Air, se v sobotu zřítilo poblíž nejvyšší hory světa Mount Everestu. Při nehodě zahynul jeden z pilotů, další dva členové posádky utrpěli zranění. V letadle byla pouze posádka a náklad. Informovala o tom australská televize ABC s odvoláním na nepálské úřady.
Stroj narazil do horského svahu asi o 20 metrů níž, než se nachází runway letiště Tenzinga a Hillaryho v nepálském městě Lukla. Toto město je výchozím bodem horolezců na Mount Everest.

https://www.novinky.cz/zahranicni/43907 ... restu.html

"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

gandalf
Redaktor
Příspěvky: 307
Registrován: 07 úno 2017, 18:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od gandalf » 30 kvě 2017, 13:05

V Saratovské oblasti havarovalo letadlo An-26 učební letecké základny Krasnodarského leteckého učiliště. Jeden vojenský příslušník zahynul a pět členů posádky bylo převezeno do nemocnice, oznámil departament informace a hromadných komunikací Ministerstva obrany.

K incidentu došlo během cvičného letu. Na palubě letadla bylo šest členů posádky.
Podotýká se, že při přibližování na přistání na letišti Balašov letadlo nedodrželo parametry sestupu a kleslo pod sestupovou čáru. Při tvrdém přistání se letadlo vznítilo.
Zranění vojáci dostávají veškerou nezbytnou lékařskou pomoc. Podle předběžných údajů mohla být příčinou havárie porucha jednoho motoru. Na místo havárie odletěla zvláštní komise ministerstva obrany.
Zdroj: https://cz.sputniknews.com/svet/2017053 ... -uciliste/

Or-Hor
Výkonný redaktor
Příspěvky: 969
Registrován: 08 dub 2017, 07:47
Bydliště: Český kras

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Or-Hor » 07 čer 2017, 13:30

V Barmě zmizelo z radarů vojenské letadlo, na jehož palubě cestovalo 116 lidí. S odvoláním na šéfa tamní armády o tom informovala agentura AFP. Úřady zahájily záchrannou operaci. Stroj se ztratil v oblasti mezi městy Myeik a Rangún na jihu země. Na palubě bylo údajně 105 cestujících a 11 členů posádky.
http://zpravy.idnes.cz/barma-letadlo-00 ... anicni_aha
Tam credere omnia vitium est quam nil credere

QVAK
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1709
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 07 čer 2017, 16:49

Or-Hor píše:
07 čer 2017, 13:30
V Barmě zmizelo z radarů vojenské letadlo, na jehož palubě cestovalo 116 lidí. S odvoláním na šéfa tamní armády o tom informovala agentura AFP. Úřady zahájily záchrannou operaci. Stroj se ztratil v oblasti mezi městy Myeik a Rangún na jihu země. Na palubě bylo údajně 105 cestujících a 11 členů posádky.
http://zpravy.idnes.cz/barma-letadlo-00 ... anicni_aha
Úlomky zmizelého vojenského letadla z Myanmaru, na jehož palubě se nacházelo více než 100 lidí, byly objeveny v moři, uvádí agentura France Press s odkazem na úředníka.

https://cz.sputniknews.com/svet/2017060 ... nmar-more/

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1576
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 12 čer 2017, 20:07

Čínský airbus musel nouzově přistát kvůli díře v motoru
Podle cestujících bylo na palubě letadla A330-200 krátce po startu slyšet velkou ránu a začaly být cítit spáleniny. Posádka, která si všimla poškození levého krytu motoru, přesunula cestující z levé strany letadla. Stroj se záhy poté obrátil a bez větších problémů přistál na výchozím letišti v Sydney.

http://zpravy.idnes.cz/letadlo-motor-po ... anicni_vst
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Algy
Redaktor
Příspěvky: 4
Registrován: 26 úno 2017, 21:12

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Algy » 12 čer 2017, 21:21

Spitfire : :( :( :(

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1576
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 12 čer 2017, 21:26

Nějak mi hlava nebere, co v tom muselo sedět za matláka - to se snad nedá ani udělat... :shock:
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 1829
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 12 čer 2017, 22:14

Dá a veľmi ľahko.
Moc sa o tom nehovorí, ale skoro k tretine havárií S-199 došlo presne takýmto spôsobom... A to mal mezek vrtuľu o pekných pár čísel menšiu.
Stačí na to celkom málo - napríklad trochu podhustené tlmiče, jamka, a samozrejme akákoľvek chyba pilotáže.

Totiž - väčšina dnešných strojov má vrtuľu tak velkú, že sa môže dať "do horizontu" nez toho, aby vrtuľa dosiahla na zem. Za vojny briti a američania v snahe o čo najlepšie výkony používali dlhé listy a "mnoholisté vrtule" (ako tu - päťlistová). Lenže dlhé listy už na zem dosiahnu, takže štart a pristátie museli prebiehať so stále "natiahnutým" strojom. A na to mnoho pilotov proste nie je zvyknutých (je to aj značne "iný" pocit pri lietaní)
Nemci na to šli trochu inak - nemecké vrtule majú listy skôr krátke a značne široké (v porovnaní s britskými a americkými).

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1576
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 12 čer 2017, 22:21

Ano, a to jsem měl na mysli - pokud to po odpoutání hned drží v rovině (nedej bože potlačil), tak je to člověk, co za tím kniplem nemá co dělat. A podle zpomaleného videa to je jednoznačně hrubá chyba pilota - moc plynu (a to ještě přidával), výškovka téměř rovně :!:
Sorry jako...
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 437
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 12 čer 2017, 22:22

petrp píše:
12 čer 2017, 21:26
Nějak mi hlava nebere, co v tom muselo sedět za matláka - to se snad nedá ani udělat... :shock:
Naopak, je to poměrně známý konstrukční nedostatek Spitfirů ... zvláště těch s motorem Griffon, jako je tento.

Podvozek Spitfiru je sám k sobě špatně řešený ... je to daň za centralizaci hmotnosti co nejblíž k těžišti, aby se maximalizovala obratnost. Jeho uchycení do trupu ale znamená malý rozchod a tím i malou stabilitu na zemi. Tak musejí být nohy co nejvíc "rozcapené", ale kvůli pevnosti a hmotnosti nesmějí být moc dlouhé. V důsledku toho je trup poměrně nízko nad zemí (mimochodem všimněte si, že Spitfiry nenosily pod trupem klasickou kapkovitou přídavnou nádrž, ale placatou, přilepenou k trupu - něco jako dnešní konformní nádrže).
No a jak začaly Spitfiry dostávat výkonnější motory, dostávaly taky větší vrtule. Něco vyřešil počet listů, něco průměr. Ve všech modifikacích měl ale Spitfire problém s tzv. kabotáží = dotyk vrtule se zemí při rozjezdu. Vzdálenost konců vrtulových listů od země byla prostě příliš malá.
Na zpevněné rozjezdové ploše to tolik nevadila, travnaté rozjezdové plochy ale nebývají nejrovnější, a letadla na nich dost skáčou. To ve spojení s výkonným motorem a vysokou akcelerací ...
No prostě chvilka nepozornosti a vrtule ryje zemi ...
Přesně to se tady stalo pilotovi. Možná trochu větru, možná drobná nerovnost na dráze ... a jsi hore kopytami.

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 437
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 12 čer 2017, 22:29

petrp píše:
12 čer 2017, 22:21
Ano, a to jsem měl na mysli - pokud to po odpoutání hned drží v rovině (nedej bože potlačil), tak je to člověk, co za tím kniplem nemá co dělat. A podle zpomaleného videa to je jednoznačně hrubá chyba pilota - moc plynu a výškovka rovně :!:
Sorry jako...
Sorry jako .... ale s kolika jednomotorovými letadly se zádovým podvozkem jsi vzlétal?

Spitfire byl z tohoto pohledu opravdu špatně zkonstruován.

petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 1576
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 12 čer 2017, 23:05

Já s motorem nelítal, jen mě tahal, ale - pokud je někdo na PŘEDVÁDĚCÍ akci s jakýmkoliv letadlem, měl by ho zvládat - zejména s takovýmto krásným kusem. Zvládalo ho mnoho jiných v mnohem vypjatějších situacích. Takže, pokud lítám s takovýmto érem, měl bych vědět co a v jakých podmínkách dělá a jak se chová. Asi tak :idea:

PS: Pokud uznáš (samozřejmě jako velmi chabou) zkušenost RC Middle Stick (WWI), tak ten jsem vrtulí do země ještě neposlal a že je to v mém provedení dost silně přemotorované.
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana
"Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat." - B. Franklin

Skeptik
Redaktor
Příspěvky: 437
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 12 čer 2017, 23:14

petrp píše:
12 čer 2017, 23:05
Já s motorem nelítal, jen mě tahal, ale - pokud je někdo na PŘEDVÁDĚCÍ akci s letadlem, měl by ho zvládat... Asi tak :idea:
Každý kdo léta by měl letadlo zvládat.
A pokud by každý pilot letadlo zvládal, nebylo by mimořádek.
Ale ony tu stále jsou ...
Prostě neznámých je v životě příliš mnoho. A warbirds fakt nebyly konstruovány primárně na bezpečnost.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host